Карлівська міська рада
Карлівський район, Полтавська область

Місцеві вибори 2020: що варто знати про нові правила

Нещодавно були прийняті масштабні зміни до правил виборчого процесу - вони торкнулися всіх книг Виборчого кодексу та ряду інших документів. Кожен виборець зіштовхнеться з принциповими змінами, до яких треба бути готовим заздалегідь.

Нова виборча система

25 жовтня одночасно відбуватимуться вибори сільських, селищних і міських голів, старост сіл, селищ та депутатів сільських, селищних, міських, районних у містах та обласних рад. Кількість виданих одному виборцю бюлетенів різного виду для голосування за різних виборчих суб’єктів буде залежати від населеного пункту, де мешкає людина. У випадку одномандатної мажоритарки виборець голосує за кандидата, багатомандатної — за партію та кандидата в депутати від цієї партії в одному бюлетені.

16 липня Рада внесла низку змін до Виборчого кодексу. Зокрема, парламент затвердив партійну виборчу систему на рівні громад, де проживає 10 тисяч виборців, і оновлений бюлетень. Також депутати залишили квоти для просування кандидатів у межах виборчого списку прохідної політичної сили на рівні 25%.

Міські, сільські, селищні ради із населенням понад 10 000 виборців будуть обиратися за пропорційною виборчою системою з відкритими списками.

*партія ставить своїх кандидатів у певному порядку, який висуває у виборчому окрузі. Щоб просунутися по списку вгору кандидату треба набрати 25% виборчої квоти. Інші кандидати розміщуються у черговості, визначеній організацією партії при висуванні.

 

Міські, сільські, селищні ради з населенням до 10 000 виборців - багатомандатна мажоритарка відносної більшості.

*у кожному такому окрузі може бути обрано не менше двох і не  більше чотирьох депутатів, які набрали найбільше голосів виборців.

Міські, сільські, селищні голови, де виборців понад 75 000 будуть обиратися за системою абсолютної більшості.

*вибори проходять у два тури, якщо в першому турі кандидат не набрав 50% плюс 1 голос.

Міські, сільські, селищні голови, де виборців менше 75 000 - вибори за мажоритарною системою відносної більшості.

*перемагає кандидат, який отримав більшість голосів виборців, що взяли участь у голосуванні.

 

Якою буде виборча застава для кандидатів?

У нещодавно прийнятих правках виборча застава для кандидатів зменшилася у 9 разів. Щоправда, тепер застава є обов'язковою для всіх рівнів виборів і не буде повертатися навіть у разі перемоги.

Для депутатів сільської, селищної, районної в місті, міської та районної ради застава складає 20% мінімальної заробітної плати. Мінімальна заробітна плата у нас встановлена 4 723 гривні, тож застава становить 944 гривні. Для сільських, селищних, міських голів до 75 тисяч – це 1 мінімальна заробітна плата у розмірі 4723 гривень. Для депутатів міської, сільської, селищної, міської більше 10 тисяч виборців, обласної ради, районної ради, кандидати на посаду міського голови із населенням понад 75 тисяч - з розрахунку 4 мінімальних зарплати на кожні 90 тисяч виборців.

 

Як будуть формуватися виборчі комісії?

Серед змін є те, що утворення територіальних виборчих комісій виноситься за межі самого виборчого процесу. Тобто вже з 27 липня по 5 серпня відбуватиметься процес подання документів на членів ТВК, які формує Центральна виборча комісія. А це обласні, міські та територіальні комісії району. У зв'язку з утворенням нових районів старі комісії районного рівня ліквідуються, а замість 490 ТВК в Україні створять 136 комісій.

 

Що буде в бюлетені

Він може виглядати "складним", але лякатись не треба. Для обрання очільників усіх населених пунктів, голосування за депутатів місцевих рад, де проживає менш як 10 тисяч виборців, в бюлетені все буде традиційно: прізвище кандидата та місце для позначки. А от для голосування за депутатів міської (міста понад 10 тисяч виборців) та обласної рад виборці зможуть поставити дві позначки: за партію та за кандидата від цієї партії.

ОПОРА

Як проголосувати не за місцем реєстрації

Найгарячіша тема останніх років. Торік, наприклад, під час президентських виборів одразу понад 325 тисяч виборців тимчасово змінили місце голосування без зміни основної виборчої адреси. Але 1 січня 2020 року набув чинності Виборчий кодекс, що передбачав можливість для всіх виборців голосувати за місцем фактичного проживання, в тому числі й на місцевих виборах.

УНІАН

Найпростіша схема зміни адреси складається з наступних кроків. Треба мати підтверджувальний документ: договір оренди житла; документ, що засвідчує підприємницьку діяльність, зареєстровану за певною адресою; документ, який засвідчує здійснення виборцем догляду за особою, місце проживання якої зареєстровано за певною адресою; довідка ВПО; документ про право власності на житло; документ, що засвідчує перебування виборця у шлюбі або у родинних відносинах із особою, місце проживання якої зареєстровано за певною адресою. Підійде будь-який з цих документів. З ним треба прийти до відділу ведення Державного реєстру виборців та подати заяву разом із копією підтверджувального документа. Далі має надійти повідомлення про зміну виборчої адреси — це треба перевірити, відшукавши себе у списку виборців. І 25 жовтня 2020 року прийти та проголосувати.

У випадку, якщо виборець — людина з інвалідністю, яка хоче надати паперову заяву про зміну адреси, схема та ж сама, за винятком того, що особа, уповноважена передати заяву, повинна мати при собі паспорт та посвідчену довіреність від виборця.

 

Покарання за порушення на виборах

Цього року набули чинності деякі правки стосовно правопорушень на виборах. Частину не дуже небезпечних проступків було виведено з кримінальної відповідальності до адміністративної.

Так, адміністративну відповідальність у вигляді штрафів буде передбачено для тих, хто: перешкоджатиме діяльності виборчих суб’єктів виконувати свої повноваження чи здійснювати виборчі процедури; не виконуватиме покладений на них обов’язок із забезпечення таємниці власного волевиявлення на виборчій дільниці, тобто демонструватиме свій бюлетень так, що сторонні особи побачать результат волевиявлення; знищуватиме чи буде виносити свій бюлетень за межі виборчої дільниці, але саме з протестних чи хуліганських мотивів, не пов’язаних із передачею виборчого бюлетеня іншій особі для організації виборчих фальсифікацій.

 

Декриміналізація злочинів, які не становлять великого ступеня суспільної небезпеки, сприяє тому, що більшу кількість таких злочинів можна буде легко фіксувати, оформлювати та передавати до суду. А звільнення виборців від кримінальної відповідальності за тяжкі злочини, як, наприклад, згода бути підкупленим, у разі самостійного повідомлення про вчинений злочин допомагатиме фіксації, розслідуванню та подальшому покаранню організаторів таких злочинів.

 

Інклюзивність

Виборчий кодекс тепер передбачає обов’язкове дублювання субтитрами або переклад жестовою мовою всіх агітаційних відео, адаптацію сайтів політичних партій для людей з порушенням зору та розумне пристосування інформаційного простору на дільницях. Таким чином люди з інвалідністю та інші маломобільні групи матимуть змогу самостійно просіяти політичну агітацію та зробити свій вибір.

Також у Виборчому кодексі є вимоги дотримання державних будівельних норм для приміщень, де розташовуються приміщення виборчих комісій та дільниці. Щоправда, немає санкції за їх недотримання і передбачений часовий люфт для розробки критеріїв доступності приміщень та їхнього впровадження.

Загалом питання повної архітектурної доступності виборчих дільниць та приміщень виборчих комісій для людей з інвалідністю та інших маломобільних груп населення мають бути вирішені органами виконавчої влади та місцевого самоврядування до 1 січня 2025 року.

 

 

 

 

 



« повернутися до списку новин