Міністерство розвитку громад та територій України інформує
До Мінрегіону надходять численні звернення від підприємств теплопостачання, органів місцевого самоврядування та місцевих державних адміністрацій стосовно продовження дії постанови Кабінету Міністрів України від 19.10.2018№ 867 «Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу».
За таких умов зазначаємо, що спеціальні обов’язки постачати природний газ виробникам теплової енергії на НАК «Нафтогаз України» було покладено до 20 травня 2021 р.
Отже, наразі відбувається перехід підприємств теплопостачання на ринкові умови придбання природного газу.
У зв’язку з відсутністю з 20.05.2021 постачальника, на якого покладаються спеціальні обов’язки, зникли і підстави для дії постанови Кабінету Міністрів України № 217 «Про затвердження Порядку розподілу коштів, що надходять на поточні рахунки із спеціальним режимом використання для проведення розрахунків з постачальником природного газу, на якого покладено спеціальні обов’язки» (далі - Постанова № 217), яка фактично забезпечувала розрахунки з таким постачальником.
З огляду на це, 26 травня 2021 року Урядом прийнято постанову №520, розроблену Мінрегіоном, якою скасовано дію Постанови №217.
Згідно з пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 26.05.2021 №520 установлено, що:
поточні рахунки із спеціальним режимом використання, відкриті теплопостачальними та/або теплогенеруючими організаціями та їх структурними підрозділами для зарахування коштів, що надходять за спожиту теплову енергію та/або надані комунальні послуги з централізованого опалення, послуги з постачання теплової енергії, послуги з централізованого постачання гарячої води,
послуги з постачання гарячої води за всіма категоріями споживачів, залишаються діючими не пізніше ніж до 1 жовтня 2021 р;
з дня набрання чинності цією постановою (27.05.2021) кошти, що надходять на рахунки із спеціальним режимом використання, відкриті теплопостачальними та/або теплогенеруючими організаціями та їх структурними підрозділами, до моменту закриття таких рахунків та інформування споживачів про реквізити інших рахунків перераховуються в день надходження уповноваженим банком на поточні рахунки таких організацій в повному обсязі.
Зважаючи на скасування гарантій та пільгових умов постачання природного газу для підприємств теплопостачання, Міністерство вважає, що для забезпечення функціонування підприємств теплопостачання на ринку природного газу потребують обов’язкового вирішення на законодавчому рівні питання щодо:
- врегулювання заборгованості підприємств теплопостачання за спожитий природний газ перед діючим постачальником природного газу та врегулювання заборгованості населення перед підприємствами теплопостачання;
- забезпечення окупності господарської діяльності (у тому числі достатнім обсягом обігових коштів);
- встановлення економічно обґрунтованих тарифів, що своєчасно відображатимуть зміну вартості енергоресурсів (зокрема, природного газу);
- врегулювання заборгованості з різниці в тарифах (різниці в цінах природного газу).
На сьогоднішній день у Верховній Раді України вже зареєстровано законопроекти, які спрямовані на вирішення вищезазначених питань.
Зокрема, першочергового розгляду потребують проекти Законів України:
«Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» (реєстр. № 3508), який передбачає, серед іншого, надання можливості реструктуризації заборгованості та списання штрафних санкцій підприємствам теплоенергетики та водопровідно- каналізаційного господарства, утворених (нарахованих) станом на 1 травня 2020 року, створення законодавчих підстав для узгодження та компенсації різниці між фактичними витратами та встановленими тарифами, що виникла з 01 січня 2016 року;
«Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення порядку погашення заборгованості споживачів з оплати житлово- комунальних послуг» (реєстр. № 3613), яким пропонується визначити порядок та умови реструктуризації заборгованості населення до 5 років, утвореної станом на 01.10.2020, за послуги, що надаються підприємствами житлово-комунальної галузі, а також передбачено внесення змін до Закону України «Про судовий збір» в частині звільнення позивачів - у справах про заборгованості споживачів з оплати за житлово-комунальні послуги, а також заявників у разі подання заяви щодо видачі судового наказу про стягнення заборгованості споживачів з оплати за житлово-комунальні послуги від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях;
«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо регулювання діяльності суб’єктів господарювання у сфері теплопостачання» (реєстр. № 3912), положеннями якого удосконалюється механізм формування та встановлення тарифів на теплову енергію, у тому числі вироблену з використанням альтернативних джерел енергії, а також врегульовується питання, пов’язане із розрахунками за теплову енергію, для виробництва якої використовується природний газ;
«Про внесення змін до деяких законів України щодо регулювання діяльності підприємств у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення» (реєстр. № 4215), яким передбачається передати повноваження з ліцензування господарської діяльності у сферах тепло-, водопостачання та водовідведення та, відповідно, встановлення тарифів на теплову енергію та комунальні послуги від НКРЕКП до місцевих органів влади та створити умови для забезпечення самоокупної діяльності таких підприємств.
Принагідно повідомляємо, що 29.04.2021 було повернуто з підписом Президента України прийнятий Верховною Радою України Закон України від 03.12.2020 № 1060 «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань у сфері надання житлово-комунальних послуг» (реєстр. законопроекту № 2458), який передбачає перехід на нові договори про надання комунальних послуг, які є публічними договорами приєднання. Вказаний Закон набрав чинності з 01.05.2021.
Практична реалізація положень цього Закону дозволить укласти публічні договори приєднання про надання комунальних послуг (після затвердження Кабінетом Міністрів України типових договорів) та застосувати підприємствами теплопостачання до споживачів цих послуг актуалізовані тарифи на послугу з постачання теплової енергії та постачання гарячої води.
З метою виконання норм зазначеного Закону Мінрегіоном проводиться робота щодо розробки необхідних підзаконних нормативно-правових актів, проекти яких розміщаються на офіційному вебсайті Мінрегіону у розділах «Регуляторна політика» та «Громадське обговорення» рубрики «Нормативно- правова база».
Разом з тим, вважаємо за доцільне підприємствам теплопостачання здійснити аналіз наявної заборгованості за наданні послуги з теплопостачання, що обліковується за споживачами, та активізувати роботу в міжопалювальний період з боржниками, зокрема, населенням.